marți, 31 iulie 2007

Cina Domnului


Am fost intrebata ce cred despre acest subiect asa ca am sa scriu ceea ce eu cred si este pentru mine o practica, un mod de viata, in partasia mea cu Domnul.

Sfanta comuniune, sau Cina, este, asemeni Cuvantului Lui Dumnezeu, vie si lucratoare in viata noastra. Ea este un simbol/prefigurare, dar in acelasi timp si o unealta plina de putere pe care Insusi Domnul ne-a dat-o.

In noaptea in care Dumnezeu a trimis ingerul mortii/pedeapsa asupra Egiptului, sangele mielului, pus pe stalpii portii, a protejat pe toti cei din casa de sentinta divina (krima in greaca), indiferent de starea lor spirituala. Ba chiar si animalele aflate sub protectia sangelui, au fost crutate de pedeapsa.

Mielul trebuia fiert si mancat in intregime. Ma intreb „oare de ce Dumnezeu a cerut ca sangele sa fie pe stalpi, iar trupul, mancat?” Despre sange, am inteles care era scopul lui, sangele mielului era „plata” datorata in urma sentintei divine. Cineva trebuia sa moara, in urma sentintei Lui Dumnezeu, iar El a dat copiilor Sai solutia, mielul, ca jertfa (sange=viata) in locul omului.

Dar de ce trupul trebuia mancat? Psalmul 105 ne da raspunsul:

Psa 105:37 A scos pe poporul Său cu argint şi aur, şi niciunul n'a şovăit dintre seminţiile Lui. (n-a sovait=era sanatos si puternic, nu era slab si nu se impiedica)

Psa 105:37 Then he led the Israelites out; they carried silver and gold, and all of them were healthy and strong. (Good news Bible)

Psa 105:37 He also brought them out with silver and gold; and there was not one feeble person among their tribes. (King James Version)

Deci trupul mielului a dat copiilor Lui Dumnezeu sanatatea, puterea, rezistenta fizica pentru calatoria care ii astepta.

Ce legatura are acest fapt petrecut cu mii de ani inainte, cu trupul si sangele Lui Cristos??? Acel miel este prefigurarea Lui Cristos:

Joh 1:36 Şi, pe cînd privea pe Isus umblînd, a zis: „Iată Mielul lui Dumnezeu!”
1Pe 1:19 ci cu sîngele scump al lui Hristos, Mielul fără cusur şi fără prihană.

Isus, Domnul, atunci cand a instituit Cina, nu a luat, de ex. o bucata de carne si sa spuna „acesta sunt Eu, mancati-Ma!” ci a luat un pahar cu vin care simboliza sangele Sau pentru Noul Legamant spre iertarea pacatelor si separat... bucata de paine, simbolizand trupul Sau, pentru... pentru ce? A spus: „acesta este trupul Meu care se frange pentru voi”. Nu poate fi vorba de iertarea pacatelor, caci aceasta a facut-o sangele Sau. Daca ne uitam la mielul din Egipt, acesta ne da raspunsul. Sangele a platit pentru a satisface sentinta, iar trupul a intarit fizic pe cel care l-a mancat.

Daca ne uitam in Evrei 10:

Heb 10:5 De aceea, cînd intră în lume, El zice: „Tu n'ai voit nici jertfă, nici prinos; ci Mi-ai pregătit un trup;
Heb 10:6 n'ai primit nici arderi de tot, nici jertfe pentru păcat.
Heb 10:7 Atunci am zis: „Iată-Mă (în sulul cărţii este scris despre Mine), vin să fac voia Ta, Dumnezeule!”
Heb 10:8 După ce a zis întîi: „Tu n'ai voit şi n'ai primit nici jertfe, nici prinoase, nici arderi de tot, nici jertfe pentru păcat”, (lucruri aduse toate după Lege),
Heb 10:9 apoi zice: „Iată-Mă, vin să fac voia Ta, Dumnezeule.” El desfiinţează astfel pe cele dintîi, ca să pună în loc pe a doua.
Heb 10:10 Prin această „voie” am fost sfinţiţi noi, şi anume prin jertfirea trupului lui Isus Hristos, odată pentru totdeauna.
Heb 10:11 Şi, pe cînd orice preot face slujba în fiecare zi, şi aduce de multe ori aceleaşi jertfe, cari niciodată nu pot şterge păcatele,
Heb 10:12 El, dimpotrivă, după ce a adus o singură jertfă pentru păcate, S'a aşezat pentru totdeauna la dreapta lui Dumnezeu,
Heb 10:13 şi aşteaptă de acum ca vrăjmaşii Lui să-i fie făcuţi aşternut al picioarelor Lui.
Heb 10:14 Căci printr'o singură jertfă El a făcut desăvîrşiţi pentru totdeauna pe cei ce sînt sfinţiţi.
Heb 10:15 Lucrul acesta ni-l adevereşte şi Duhul sfînt. Căci, după ce a zis:
Heb 10:16 „Iată legămîntul pe care-l voi face cu ei după acele zile, zice Domnul: voi pune legile Mele în inimile lor, şi le voi scrie în mintea lor”,
Heb 10:17 adaugă: „Şi nu-Mi voi mai aduce aminte de păcatele lor, nici de fărădelegile lor.”
Heb 10:18 Dar acolo unde este iertare de păcate, nu mai este nevoie de jertfă pentru păcat.
Heb 10:19 Astfel dar, fraţilor, fiindcă prin sîngele lui Isus avem o intrare slobodă în Locul prea sfînt,
Heb 10:20 pe calea cea nouă şi vie, pe care ne-a deschis-o El, prin perdeaua din lăuntru, adică trupul Său:
Heb 10:21 şi fiindcă avem un Mare preot pus peste casa lui Dumnezeu,
Heb 10:22 să ne apropiem cu o inimă curată, cu credinţă deplină, cu inimile stropite şi curăţite de un cuget rău, şi cu trupul spălat cu o apă curată.
Heb 10:23 Să ţinem fără şovăire la mărturisirea nădejdii noastre, căci credincios este Cel ce a făcut făgăduinţa.
Heb 10:24 Să veghem unii asupra altora, ca să ne îndemnăm la dragoste şi la fapte bune.

Vs.5 - un trup = se refera la ansamblul celor doua elemente, sange si trup
Vs.7 – voia Ta Dumnezeule = In Egipt, voia Lui Dumnezeu a fost ca toti cei care aveau sangele pe stalpi sa fie salvati de pedeapsa divina si sa fie intariti fizic pentru calatorie. La fel este voia Lui Dumnezeu si azi, caci El este neschimbat, Mielul ne-a scos de sub pedeapsa divina si ne intareste fizic pentru calatoria noastra in trup, pe acest pamant.
Vs.9 – Isus a implinit cu trupul si sangele Sau voia Lui Dumnezeu
Vs.10- am devenit SFINTI, ODATA PENTRU TOTDEAUNA, in afara faptelor noastre, prin jertfirea Lui Cristos, Mielul nostru.
Vs.12 - dupa ce s-a jertfit S-a asezat la dreapta Tatalui, caci lucrarea Sa a fost terminata, implinita in mod desavarsit caci:
Vs.14 - caci printr-o singura jertfa El ne-a desavarsit, dupa ce ne-a sfintit, ODATA PENTRU TOTDEAUNA!!! Suntem sfinti si desavarsiti in ochii Lui Dumnezeu, odata pentru totdeauna, prin sangele Lui Isus, nu prin faptele noastre, ca sa nu se laude nimeni.
Vs15-16 – primim revelatia personala data de Duhul prin har, nu prin Lege/slova
Vs.17 – nu-Si mai aduce aminte de pacatele si faradelegile noastre!!! Atunci de ce ar trebui sa o facem noi, ori de cate ori luam Cina??? Daca facem acest lucru, sa ne inventariem pacatele (a ne judeca noi insine) atunci cugetul/constiinta noastra este fixata asupra pacatului (care deja nu mai este amintit si a fost platit odata pentru totdeauna), in loc sa priveasca sfintirea si desavarsirea primite prin har (2Co 5:21 Pe Cel ce n'a cunoscut niciun păcat, El L-a făcut păcat pentru noi, ca noi să fim neprihănirea lui Dumnezeu în El.)
Vs.18 – printr-o singura jertfa am fost iertati odata pentru totdeauna si nu mai este nevoie de nici o alta jertfa pentru pacate, deci a-ti cerceta pacatele si a-ti cere iertare, nu are sens pentru a te curati, si nici nu te expui osandei, luand Cina in chip nevrednic, daca nu o faci (a-ti cerceta starea si a-ti cere iertare este folositor in masura in care acest lucru defineste umblarea in Cuvant si Adevar, adica a realiza starea de prafuire la care te expui si care da prilej diavolului/sarpelui, sa muste)
Vs.19 – de aceea avem intrare sloboda, fara restrictii dictate de faptele noastre si conditionate de cercetarea noastra, inaintea Lui Dumnezeu
Vs.20 – prin trupul (sangele si trupul) Lui Isus
Vs.21- Marele Preot este Cel care mijloceste pentru popor. In vechiul Testament Marele Preot reprezenta poporul in fata Lui Dumnezeu si atunci cand el mijlocea pentru popor, Dumnezeu se uita la sfintenia Marelui Preot, nu la popor si judeca poporul dupa cum il gasea pe preot, de aceea Marele preot avea intotdeauna un complicat ritual de curatire. Azi, Dumnezeu se uita la Marele nostru Preot (nu la faptele noastre) pentru a ne vedea pe noi asa cum este El.
Vs.22 - inima curata = inima constienta de neprihanirea Lui Cristos, care este a noastra
- credinta deplina = o incredere nestramutata in lucrurile de sus, in lucrarea terminata a Lui Cristos la cruce
- cuget rau/constiinta rea = constiinta a pacatului tau
- trupul spalat cu apa curata = apa este Cuvantul si Psa 107:20 ne spune ”a trimes cuvîntul Său şi i-a tămăduit, şi i-a scăpat de groapă.”
Vs.23 – a marturisi fara sovaire nadejdea noastra = 2Co 5:21 Pe Cel ce n'a cunoscut niciun păcat, El L-a făcut păcat pentru noi, ca noi să fim neprihănirea lui Dumnezeu în El.
Vs.24 – a veghea unii asupra altora nu spre a ne vedea pacatele, greselile ca sa le indreptam, ci ca sa ne indemnam la dragoste si la fapte bune.

Deci, mie mi se pare foarte clar care este rolul sangelui si care este cel al trupului Lui Cristos, atunci cand luam Cina, de asemenea si modul in care trebuie sa o luam.

Un alt argument in ceea ce priveste beneficiile jertfei trupului, il gasesc in faptul ca Isus Si-a lasat trupul batut, batjocorit, sfasiat, strapuns si in final atarnat pe lemn, facandu-Se astfel blestem pentru noi.

Gal 3:13 Hristos ne-a răscumpărat din blestemul Legii, făcîndu-Se blestem pentru noi, -fiindcă este scris: „Blestemat e oricine este atîrnat pe lemn”

In Deuteronom 28 citim toate blestemele care se abateau asupra celui care calca Legea, chiar si in cea mai mica litera a ei. Aceste blesteme sunt de natura fizica, psihica, relationala, financiara, practic, in toate zonele vietii omului.

Isus S-a facut blestem pentru noi, ca astfel noi sa nu mai fim sub incidenta acestor blesteme. Trupul Sau a atarnat pe lemn, blestemat, ca blestemul sa nu mai aiba putere asupra noastra. Ori de cate ori vom manca trupul/painea, vom constientiza acest lucru.

Deci, in concluzie, atunci cand luam Cina, constientizam ceea ce a facut trupul si sangele Lui Isus Cristos la cruce si asimilam beneficiile acestei jertfe complete, unice, totale, desavarsite. Adica vestim moartea Sa, ceea ce moartea Sa a facut pentru noi. (1Corinteni11:26)

Vs.27 – a lua Cina in mod nevrednic = a nu fi constient de ceea ce El a facut la cruce si de ceea ce tu ai devenit prin jertfa Sa (neprihanit, sfintit, desavarsit – odata pentru totdeauna = constiinta/inima curata)

Vs.28 – a te cerceta si astfel sa mananci = a te privi prin ochii Lui Dumnezeu pentru a te vedea cum te vede El datorita sangelui Lui Cristos si astfel sa mananci, adica sa mananci constient de neprihanirea ta In El si stiind ca blestemul nu mai are putere asupra ta

Vs.29 - osanda = noi nu mai putem fi osanditi pentru pacat fiindca a fost osandit Isus in locul nostru, deci se refera la alt a osanda/pedeapsa.
- A nu deosebi/discerne/ identifica/ distinge trupul Domnului = a nu realiza/identifica scopul pentru care a fost jertfit trupul (pentru a fi scosi de sub blestem)
- A-si manca si bea osanda lui insusi daca nu deosebeste/identifica trupul Domnului = a nu realiza ca nu mai este sub blestem si ca blestemul nu mai are dreptul nici puterea asupra lui si astfel sa se expuna atacurilor si minciunilor diavolului si sa creada ca toate relele din Deuteronom il pot afecta datorita pacatului. Astfel se osandeste singur la a suferi acele consecinte

Vs.30 – de aceea sunt multi neputinciosi, bolnavi si nu putini dorm (a dormi = a muri inainte de vremea normala, sanatoasa – Biblia se refera la moartea fizica a crestinului ca adormire)
Vs.31 – daca ne-am examina singuri (socotindu-ne, asa cum spune Cuvantul, neprihaniti), nu am ajunge sub judecata Lui Dumnezeu (Dumnezeu judeca prin Lege, deci nu ne-am mai baga sub lege)
Vs.32 – daca suntem judecati de Lege, suntem pedepsiti de Dumnezeu dupa Lege = plata pacatului este moartea. Aceasta pedeapsa a fost implinita si totusi traiesc, nu sunt osandit impreuna cu lumea, caci acea osanda este moartea vesnica:

Gal 2:20 Am fost răstignit împreună cu Hristos, şi trăiesc...



Si pedeapsa fiind implinita, cercetandu-ma din nou, trebuie sa inteleg macar acum, ca"sunt neprihanirea Lui Dumnezeu in Isus Cristos" odata pentru totdeauna si astfel sa iau Cina in chip vrednic de trupul Lui Cristos (Evrei10:10) pomenind moartea Sa pana la venirea Lui.

Cam aceasta este parerea mea despre ce inseamna Cina, cum trebuie luata si beneficiile ei. Dar cum am mai spus, este revelatia mea si fiecare are dreptul sa creada ce vrea si va primi dupa masura credintei sale.

Niciun comentariu: